Berching & Oranienburg

Vi lämnade Bayern och brände gummi på autobahn. Eftersom regnet smattrade mot vindrutan passade vi på att ta en längre körning, och efter sisådär 30 avverkade mil stannade vi till i den otroligt charmiga orten Berching. 30 mil låter inte särskilt långt, men det tog tid runt Münchentrakten och dessutom hade vi köer som drog ut på tiden.

Tyskarna kan det här med ställplatser, det finns många och de är ofta väldigt billiga. Vill man sen ha alla dessa faciliteter måste man betala extra. Det konceptet passar oss alldeles utmärkt eftersom vi allt som oftast utnyttjar bilens resurser. Att betala 7 euro för att parkera för natten är precis lagom. Det blev en kvällspromenad utmed Main-Donau-Kanal och också en sväng in till byn.

Efter en god natts sömn gasade vi vidare mot Oranienburg, ett par tre mil norr om Berlin. Det märktes att vi kommit ganska långt norrut nu. Sommaren hade återgått till vår och kortbyxor hade bytts till långbrallor, men åtminstone hade regnet upphört. Efter ett par trivsamma dygn här var det åter dags att släppa handbromsen och tuffa vidare, ännu lite mer norröver, och ännu lite kyligare… 😉

Utmed Main-Donau-Kanal

Berching påminde till viss del om ett Visby i miniformat

Berchings egen ringmur

På väg in i byn

Charm i överflöd

Berching

Promenad utmed Havel i Oranienburg

Spegling i Havel

Solnedgång som speglar sig i Havel

Oranienburgs Slott

Related posts

0 Kommentarer