Efter 5 månader på resande fot var vi tillslut på svensk mark igen, en helt underbar övervintringsresa var på sina sista skälvande mil. Men några stopp hann vi med innan vi tillslut parkerade Carthagon hemma på tomten i Trollbäcken. Ett av stoppen var hos Friskens Gömsle i Vittskövle i krokarna av Kristianstad. Tanken var att jag skulle få fota kungsfiskaren, men det skulle visa sig att det inte fanns någon annan fågel än en ruvande knölsvan och hennes make att fota. Det var bortkastade pengar och tid. Så kan det bli ibland.
Vi fortsatte till Åhus, Vattenriket, Ekenäs båtklubb, Borensberg, Westerqvarn och tillsist Strängnäs innan vi slutligen körde in på tomten. Då hade vi tillryggalagt ca 1100 mil.
Att vara hemma igen kändes naturligtvis fint.
Som den ekonom jag är bokförde jag samtliga kostnader vi hade på vår resa, jag var nämligen väldigt nyfiken på vad en övervintring kunde tänkas kosta. Kostnaderna fördelade sig enl följande:
För ställplatser och campingar: 39 500:-
Transport (diesel, vägavgifter, båtavgifter, broavgifter): 39 800:-
Övrigt (gasol, internet, reseförsäkring, valutaväxling): 11 200:-
Det blir en sammanlagd kostnad på 90 500:-
Såklart är det en ansenlig summa men samtidigt en sanning med modifikation. Hade vi varit hemma hade vi rullat på svensk mark med en påföljande kostnad och dessutom är maten är dyrare i Sverige. Sen hade vi förstås kunnat spara några kronor genom att välja vägar som är avgiftsfria, välja billigare ställplatser och välja att alltid äta hemma i husbilen. Men vi är nöjda med de val vi har gjort, och vi kommer nog också fortsättningsvis välja svindyra frankrikevägar, apgoda Gambas Pil Pil-middagar och ibland lite lyxigare campingar. För ett är säkert… det blir en repris på denna övervintringsresa.

Hungrig älg i Vittskövle

Svanmorgon i Vittskövle

Åhus

Åhus

Åhus

Frasse fasan med fru, Vattenriket

Borensberg

Borensberg