Kungsfiskaren

Knappt hade vi varit hemma i Trollbäcken innan vi släppte handbromsen och rullade mot Uppsala. Jag hade ju en revansch att utkräva, fota kungsfiskaren stod på programmet. Den vackra lilla fågeln återkommer tacksamt nog år efter år till samma ställe vid Fyrisån för att föda upp nya små juveler. Man står på norrsidan och tittar över på åns andra sida där boet finns, på så sätt stör man inte fåglarna men har ändå bra koll på dem.

Kungsfiskaren hade två parallella bon, i det ena var ungarna kläckta och på väg att lämna boet. Pappa kungsfiskare matade febrilt sina små. I det andra boet låg mamman på ägg, och henne såg vi inte mycket av. Jag satt på pass i två dagar, men några ungar som flög ut fick jag inte se. Inte den gången i alla fall.

Vi hade planer för helgen och åkte hem igen, men på lördagen fick jag ett meddelande från en av fotograferna på plats vid Fyrisån att ungarna troligtvis skulle flyga ut dagen därpå. Så på söndagsmorgonen gick jag upp vid 04.30 och packade in allt i bilen som vi behövde och åkte till Uppsala en andra gång den här veckan. Bingo! 06.30 kom den första ungen av fyra (tror man) ut. Det var en fin upplevelse. En av ungarna hade dessutom den goda smaken att flyga över på vår sida… Plötsligt kom man fågeln mycket nära med jättefina bilder som följd. Nöjd med den förmiddagen valde vi sen att åka hem till Tyresö igen.

Pappa kungsfiskare med fisk till ungarna

Sitter och bevakar sitt bo

En nyss utflugen unge

Sötnosen…

Ropar efter pappa

Sträcker på sig

Den lilla fina juvelen

Prövar sina vingar

På denna bild ser man tydligt den vita näbbspetsen, den kommer snart att mörkna.

0 Kommentarer